CakePops!

Började dagen men att städa igenom lägenheten samtidigt som musiken stod på. 
 
Började igår att göra CakePops men hann sen inte färdigt för vi skulle med Kenny&Alexandra på bio. Kollade Rock of ages, och det blev faktiskt lite av en besvikelse. Förväntade mig en häftig, maffig rock film, med massa bra musik och häftiga händelser. Men istället var det en kärleksfilm/musikal. mesta delen av låtarna va lugna kärleksballader ovh bara en massa pussande. 
Filmer var bra, men inte alls vad jag ville att den skulle va. 
 
Men tänkte nu dela med mig lite om Cake Pops. Enkelt till en början, men sen svårt i slutet. Jag fick ihop nått liknande i slutet, men misslyckades lite då de va första försöket! ;D
 
Man börjar iaf en att göra en sockerkaka. (kan även använda färdigköpta mjuka kakor, ballerina, oreo m.m). 
 
    
 
 
Tid: 1 timme
1 sockerkaka, ca 10-15 bitar

Ingredienser:

Gör så här:

Smörj och bröa en hålform, lite större än 1,5 liter. Sätt ugnen på 175°C.

Vispa ägg och socker vitt och pösigt med elvisp.

Tillsätt vaniljsocker och bakpulver. Vispa ihop med elvisp.

Tillsätt vetemjölet och kör försiktigt med elvispen.

Smält smöret, häll i vatten och låt koka upp. Häll sedan det i smeten och vispa till en jämn smet. Så fort smeten är jämn så häll smeten i formen och ställ direkt in den i ugnen. Det är viktigt att man är snabb eftersom värmen gör att bakpulvrets effekt startas.

Grädda i nedre delen av ugnen i 175°C, ca 45 minuter.

Sen behöver man något krämigt att blanda med kakan och här gjorde jag en chokladsmörkräm. (Man kan avända frosting, cream cheese, philadelphia, bailys m.m). 
 

Ingredienser:

  • 100 gram smör, rumsvarmt
  • 2 dl florsocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • Ev. smaksättning av smörkräm: 3 msk snabbkaffe eller espresso (mockasmörkräm)
  • Eller 2 msk kakao (chokladsmörkräm)

Tillagning:

 

  1. Rör smör mjukt. Mikra ev. smöret lite i mikron.
  2. Tillsätt sockret och vaniljsocker och rör till en jämn smörkräm.
  3. Tillsätt ev. smaksättning som kaffe eller kakao till smörkrämen för mockasmörkräm eller chokladsmörkräm.
 
Sen behöver du ochså: 
 
          
 
Vilket man väljer själv vad man är sugen på. Jag ville ha rosa färgad vit choklad, Mandel & kokos.
Grillpinnar till bollarna och socker i en vas för att ställa popsen upp.
 
När allt är förberett smular man sönder sockerkakan och blandar med smörkrämen som sen rullas de till små söta bollar. Stora som en 5 krona. jag rullade in en mandel i mitten ochså.
 
 
efter de ställs dom in i kylen medans du smälter och fixar chockladen. Ett tips jag läste var att man ska doppa pinnen i chokladen för att få bollen att sitta fast För att få rinnig choklad kan man tillsätta kokosolja. men det var här mitt misslyckades. Mina bollar fastna inte på pinnen och chokladen blev inte tillräckligt rinnig. Så mina Cake Pops slutade inte på pinnar utan i ett knäckpapper. 
 
MEN GODA BLEV DOM!
 
Här e i alla fall resultatet. :D
 
    
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Imorron ska jag&syster till Falsterbo HorseShow! <3
 

Kommentarer
Melanie säger:

Ja fy va kul det ska bli fy va jag längtar 👍🐶✨💋<33:-)

2012-07-13 | 15:53:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback