Gå för hjärtat eller kanske tarmen!?

Jag laddade ner en app för ett par månader sen som heter gå för hjärtat, och är en motionsapp där man går för att samla pengar till hjärtforskning bland kvinnor. För varje km skänker dom 1 kr.
Den glömdes tyvärr bort ett tag men återfanns idag när jag skulle se om jag hade nån stegräknare.

Så istället för stegräknare starta jag gå för hjärtat och gav mig ut på Aggarpsrundan.

Mot min förvåning så såg jag när jag kom hem att den rundan är 5,5 km lång. Helt perfekt promenad runda med mycket att titta på längs vägen. :D gött..!

Ja ska man gå så kan man lika gå för hjärtat. Ladda ner appen från appstore gratis!! :D

Från och med nu så blir det i alla fall mycket bättre kost & massa mer motion för min del, pga min hemska mage som verkligen har börjat sätta sig på tvären.
Jag har ingen diagnos på papper från läkaren, men från egen forskning så lider jag tyvärr av Ibs (irritabel tarm).


INFO IBS!!
IBS innebär att man har olika besvär som har att göra med mag-tarmkanalen. Namnet är en förkortning av den engelska benämningen irritable bowel syndrome. Sjukdomen brukar även kallas kolon irritabile eller känslig tarm. Det är inte klarlagt varför man får sjukdomen.
IBS smittar inte och kan inte utvecklas till cancer eller något annat allvarligt. Sjukdomen är vanligare bland kvinnor och börjar oftast i 30- till 40-årsåldern, men man kan få den oavsett ålder.

SYMPTOM!
Typiska besvär är:
- magont (mag&tarmkramper), som går över när man tömmer tarmen.
- förstoppning eller diarré, ibland växlande mellan bägge.
- att besvären ska ha förekommit under lite längre tid än vad en vanlig magsjuka brukar göra.
- Det är även vanligt med gasbesvär.
- illamående.
- överkänslighet mot viss mat.

Detta är verkligen inget kul o ha, men tyvärr finns det inte så mkt mer att göra än o äta rätt, motionera & försöka undvika alkohol, cigaretter, kaffe & te, fettig mat. (inte så lätt som de låter) haha!

I alla fall så har jag haft ett extremt ibs anfall nu sista veckan. Och därför har jag nu bestämt mig på riktigt för att ta hand om mig själv och min mage!


Så dagens lunch blev:
Matlåda bestående av potatis&purjolöksoppa som mamma gjorde igår. 2 knäckemackor, en banan delad med Emilia & vatten.

Dagens middag:
Jasminris ( hade tyvärr inte basmatiris hemma), kyckling PJ & trattkantarellsås med sallad till.

Recept: ( detta räcker även till matlådor dagen efter). Obs! Jag lagar inte mat efter exakta mått utan på känsla så därför vet jag oftast inte mängden på kryddor m.m.

- Ris till 6 pers.

Kyckling PJ:
- 1 kg kycklingfilee.
- Kinesisk soja.
- Salt.
- Svart Peppar.
- Grillkrydda.
- Curry. (ger smak som om där va skinn på fileerna). Jätte gott!!

Lägg kycklingen i en ugnsform, häll över soja & kryddor, och gegga runt så de mesta blir täckt. Ställ in i ugnen i 200 grader, ca 40-50 min beroende på typ av ugn.
Den är Klar när köttet är helt vitt och kycklingen fått en fin brun yta.

Trattkantarellsås:
- ca 0,5-0,7 liter svamp. Går bra med både mer eller mindre.
- Grädde, ca 3 dl.
- Mjölk, ca 3 dl.
- Salt, svart & vit peppar, liite grillkrydda.
- Redning på hälften mjöl, hälften vatten.

Stek svampen i lite smör ( i grytan), häll sen på grädde & mjölk och krydda lite lagom. ( smaka av efterhand för att få de bra enligt ditt tycke)!
Koka upp och häll i redningen. Låt sen sjuda i 2-3 min.

Och då var middagen färdig!! Helt underbart gott! :D

Ikväll var Alexandra & Kenny här. Killarna började koppla in värmen, och vi tjejer kolla Disaster Movie. :-)

Imorron kommer dom igen och då ska killarna göra färdigt Toaletten, och vi tjejer motionera, laga mat & baka. Det blir en trevlig dag. (om min mage kan va snäll vill säga)! ^^

//









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback