Måndag igen o en bättre vecka!

Den jobbigaste förkylningen på länge är nu på väg bort...
HEJDÅ, säger jag glatt!! :D Nu hoppas jag fasen att man ska hålla sig frisk ett bra tag innan nästa hälsar på.

Så idag asa jag mig ut med Millan i vagn & hunden bredvid för att plocka Lingon till hemmagjord Lingonsylt som jag tänkt koka själv. Vi har både blåbär & lingon precis utanför huset vid vägen och på lite vägar runt om kring. Men jag Hittade inte jätte mkt precis, så jag får väll gå nån annanstans imorron o hitta nya Lingonställen för jag behöver minst lika mkt till!
(kollade efter lite svamp samtidigt och jag hittade en JÄTTE stor Karl Johan! Tyvärr va den jätte ful, Haha).


Receptet går så här:

1 liter Lingon.
1 dl vatten.
3 dl syltsocker.

Låt Lingonen sjuda i 1 dl vatten i 15 minuter. Ta sen av från plattan och rör i sockret lite i taget.
Koka upp igen o låt sjuda i 15 minuter till. Skumma av om det behövs och häll på rena burkar. (håller längre då).
Vill man inte ha i de konserveringsmedlet som finns i syltsocker så kan man istället använda vanligt socker. De ända som skiljer är att Lingonsylten inte blir lika hållbar. Men även helt utan socker så håller Lingon väldigt länge!
För ännu bättre hållbarhet kan man ställa in burkarna lite i 100 grader i ugnen innan man häller upp sylten.
Tänk ochså på att om man använder vanligt socker så blir lingonsylten lösare pga att socker inte innehåller Pektin som syltsocker gör. Så var noga med att låta lingonen rinna av för att minska onödigt vatten i grytan.
Sortera heller inte bort ljusa lingon för dom innehåller mer Pektin än mörka!

Dagen middag = Carbonara! Oooh så gott de ska bli. :)

Sen Ikväll ska Emilia va hemma med sin fassa under tiden som hennes mossa jobbar några timmar i Stidsvig.
Har mkt jobb denna veckan nu när mamma gått på sjukskrivning o vi inte vatt där på några dagar.. :D

//


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback