Dagen innan!

Massor att göra!!

Har :

- tvättat.
- dammsugit.
- tvättat golven.
- målat naglarna.
- tampats med en extremt trotsig Millan. Vissa dagar kan va riiiktigt jobbiga med henne. ^^
- snabbtränat här hemma.

----> BAKAT!

- Saffrans-kanelbullar, choklad-kolakakor & havreflarn!

Och det bjöd vi sen Calle & Emma på som kom hit idag för o gratta mig en dag för tidigt. :D fick presenter & tatuerade på ett väldigt ovanligt ställe! ^^ haha. Inte lätt, inte skönt & inte snyggt gjort men nu har iaf både jag & dom fått testat de. Sen får ni själva klura ut vad det handlar om... ;P

Tack för ikväll mina vänner!

Imorron fyller jag år & den dan blir som alla andra. Förutom att mamma med familj kommer på goe fika. :-)


Receptet till havreflarnen :

75 g smör
1 dl strösocker
1 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1.5 msk mjölk
1.5 msk ljus sirap
1 tsk malen ingefära
0.25 tsk bakpulver


Sätt ugnen på 200°C. Ta fram en kastrull, den kommer du använda för att göra hela smeten.

Smält smöret. Stäng av plattan och tag av kastrullen från plattan. Rör ner socker, havregryn, vetemjöl, mjölk, sirap, ingefära och bakpulver till en jämn smet.

Klicka ut smeten, ca ½ msk till varje flarn, med ganska stort avstånd på en plåt med bakplåtspapper, eftersom smeten flyter ut när kakorna gräddas. Till en normalstor ugn behöver du 2-3 plåtar till en sats havreflarn.

Grädda havreflarnen mitt i ugnen i 200°C i ca 5 minuter eller tills de har fått fin gyllengul färg. I varmluftsugn 175°C i ca 8 minuter.


//


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback