Stackars lilla Pante!

Jag har alltid haft otur med mina djur!

- kaniner som rymt!
- katter som sprungit bort!
- fått avliva både min ena häst & vår hund vi hade.
- nästa häst jag köpte skada sig riktigt allvarligt när hon kasta av mig, fick sadeln under magen som satt för löst, sprang på en pinne med bogen som slet upp skinn & köttet mellan frambenen på henne & trillade i panik på is & fick en stor blödning uppe i övre knät på bakbenet.
- avlivat katter.
- flaskmatat lamm som plötsligt dött.
- många påkörda katter.

Iaf......-------> När Pante var liten hitta jag honom mager & sårig och tog hem honom här hos oss! Och hela tiden har han uppfört sig så tacksamt. Han e Lugn, duktig, extremt kelig & älskvärd.
Så när man väl står i valet o kvalet om en avlivning (som jag inte har så svårt med när det gäller andras djur) så kan man ändå inte säga ja till att ta hans liv.
Även om han "bara" är en katt som även jag kan tänka om katter man inte känner, så är han ju vår lilla hittekatt som jag räddade från o svälta ihjäl. Min lilla Pante som när han är inomhus alltid sover intill mig.
Då måste jag ju rädda honom från avlivning även om det kostar skjortan.

Jag älskar när katter spinner! Så jag älskar o ha dom sovandes hos mig...
När dom slutar spinna brukar jag starta dom igen genom o klappa lite på dom så motorn startar. ^^ såå mysigt!
Och hur gott luktar dom inte dåå? Finns ingen godare lukt än en kise. :D


Han är heelt svart, och svarta katter sägs ju betyda otur!

- Först o främst fick vi vid hans kastrering reda på att han var riktigt förstoppad, antagligen pga maten. (bad dom kolla hans mage pga att den va så stor & hård).
Så här skulle vi då ge honom mat för känslig mage utan att dom andra skulle få av den maten! INTE LÄTT!
Så alla fick ist äta av hans mat då jag hittade en snäppet billigare "dyr" mat för känslig mage.
Och den har gjort både honom och alla andra katter mkt finare, mättare & friskare.

- När vi satte på dom fästinghalsbanden var det han som fick alla fästingar på sig under halsbandet. Kliade så där va sår & pälsen var borta..

- idag va de han som skada sig allvarligt!

Vi har haft många olika katter nu sista 4 åren. Dom vi har nu --> Skilla har vi haft i 4 år, findus i typ 2 år & lilla Tollen sen i dec-12.
Vår absolut första katt Biffen blev påkörd men dog direkt så där behövdes ingen veterinär & Findus bror Pettson fick vi avliva men annars har de inte hänt nått allvarligt med dom så att de kostat pengar sen jag träffa Pontus.
Fören nu när vi fick stackars Pante... Som har behövt ta all otur!

Så nu mer blir de nog försäkring på alla katterna ochså!
Känns väldigt onödigt såklart om man tänker på att det kostar flera hundra i månaden för 4 katter, & på 2 år har man betalat mkt mer än vad det kostade o laga Pante idag. Eftersom dom oftast håller sig ifrån att skada sig allvarligt.
Då kan man ju tänka att det blir samma summa fast i en engångs kostad när det väl händer nått.

Den sämre sidan med det är om det händer 2 katter någonting samtidigt så man ska lägga ut kostnaderna för båda 2 eller fler.
Så jag har iaf börjat fundera på försäkringar till dom med så man kan slappna av på den fronten o veta att man bara betalar självrisk/medicin när det händer nått.

I alla fall!! Pontus fick syn på pante innan idag och såg att där var nått fel vid hans mage.
Så han gick fram o kollade, lyfte upp honom o gick o visa mig.
Jag har inte svårt för skador på djur när det är andras okända djur, men med mina egna mår jag såå dåligt för man tänker på de värsta!
När jag såg honom såg de verkligen ut som tarmarna stack ut ur magen, ur ett hål stort som ett blockljus.

När dom kollade honom hos veterinären trodde dom ochså de va tarmarna som blottades, men när dom kolla närmare var det bara fettet utanför tarmarna som blottades. SOM TUR VA! Annars hade vi tyvärr inte haft råd o betala för o fixa honom. Men nu hade vi tur i oturen och klarade av kostnaden..

Nu är Pante instängd i gröna-rummet med Pontus som spelar data som alltid.
Heelt överkelig e han med ett stort ihopsytt sår & dränering..

Nu ska vi bara ha de där jäkla såret o läka igen. Men de ska nog gå bra!

Tur iaf att vi har vår lilla Pante kvar hos oss som i framtiden ska gå med hjälm, skyddsväst med reflex & skor!! ^^ haha.

//


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback