Äggkläckningsmaskin!

Idag gjorde jag min egen äggkläckare!

Man behöver -

- 1 styck 25 liters spann.
- halogenlampa på ca 50 watt.
- dimmer.
- tallrik.
- tegelsten.
- handduk.
- järnpinne elr liknande.

Börja med att lägga en tegelsten i spannen, och fyll upp med vatten till kanten på tegelstenen.
Ställ en tallrik på stenen som är sneppet mindre än spannen, för att göra en springa där fukten kan stiga upp.
Lägg en handduk över (egentligen bäst med yllefilt). 
Borra hål på varje sida av spannen så att du kan föra in pinnen som sen lampan fästs i.
Lampan ska va kopplad till dimmern för att man ska kunna reglera värmen i kläckaren, med hjälp av lampan.
Lägg sen lock på utan att täcka helt så att äggen får syre..

Starta kläckaren någon dag innan du lägger i äggen för att få rätt temperatur, vilket ska vara kring 37-38 grader konstant.

Luftfuktigheten är viktig..
Äggen ska vippas 2 ggr om dagen, morgon och kväll tex, och det ska man göra till dygn 17-18. Därefter låter man dom va för att kycklingen ska kunna stabilisera sig på rätt ställe inför kläckningen.
När man slutar vippa äggen är det dessutom lagom att öka luftfuktigheten lite men hjälp av att hänga en blöt trasa på kanten av kläckaren! 

På dag 21 kläcks äggen, och det ser jag fram emot!! 
Imorron är det dax att läggs i ägg som jag får av min kompis Margit.
Testägg för första omgången..
Funkar det bra ska jag köpa hem av den rasen jag alltid velat ha!! :) 

Uppdatering kmr efterhand!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback